38 milionów złotych dla 36 klubów w programie MSiT "Wsparcie Mistrzów"
Najwyższą kwotę otrzymała piłkarska Legia Warszawa - 5 276 684 zł, która występowała w fazie grupowej Ligi Konferencji i awansowała do fazy pucharowej. Niewiele mniejsza suma - 5 108 220 zł - trafiła do Lecha Poznań, który wiosną zameldował się w ćwierćfinale Ligi Konferencji, a w tym sezonie odpadł w kwalifikacjach ze Spartakiem Trnawa.
Dwa inne kluby piłkarskie Raków Częstochowa (kwalifikacje Ligi Mistrzów i faza grupowa Ligi Europy) i Pogoń Szczecin (kwalifikacje Ligi Konferencji) dostały, odpowiednio, 3 953 820 i 3 312 676 zł.
Polska Organizacja Turystyczna (POT), która była operatorem projektu, podpisała umowy na promocję Polski z klubami reprezentującymi sześć dyscyplin: piłka nożna, piłka ręczna, siatkówka, koszykówka, hokej na lodzie i tenis stołowy. Warunkiem było uczestnictwo w współzawodnictwie sportowym organizowanym przez krajowe związki sportowe oraz biorące udział w międzynarodowych rozgrywkach. Kontrakty zostały zawarte w ramach realizacji zadania publicznego powierzonego POT przez MSiT na podstawie umowy dotacji celowej z dn. 4 lipca 2023 r.
Kontrakty zawarto także, oprócz pięciu drużyn piłkarskich: czterech męskich i kobiecej GKS Katowice, z 10 klubami siatkarskimi (po pięć kobiecych i męskich), dziewięcioma koszykarskimi (cztery kobiece i pięć męskich), sześcioma piłki ręcznej (dwie kobiece i cztery męskie), pięcioma tenisa stołowego (jeden kobiecy i cztery męskie) oraz jednym hokeja na lidzie (męski GKS Katowice).
Najwięcej spośród siatkarskich otrzymała najlepsza w Lidze Mistrzów 2022/23 ZAKSA Kędzierzyn-Koźle - 1 286 288 zł.
Wśród koszykarskich na czele z kwotą 755 813 zł plasuje się Śląsk Wrocław, który uczestniczy w Pucharze Europy, czyli rozgrywkach na zapleczu Euroligi, oraz Legia Warszawa występująca w tym sezonie w Pucharze Europy FIBA - 725 488 zł. Anwil Włocławek, który w ubiegłym sezonie jako pierwszy polski klub zdobył Puchar Europy FIBA i w tym sezonie grał w I etapie, otrzymał 588 655 tys.
Znacznie więcej otrzymały dwa kluby piłkarzy ręcznych - na konto KS Industrii Kielce trafiło 2 527 429 zł, a do Wisły Płock - 2 491 437 zł.
Najmniejsza kwota - 180 848 zł - zasiliła budżet grającego w Lidze Mistrzów tenisistów stołowych Dekorglassu Działdowo.
Jak poinformowała Polska Organizacja Turystyczna, umowy podpisano biorąc pod uwagę cztery główne kryteria: media pozyskane, czyli deklarowane wartości medialne wyrażone w liczbie publikacji oraz uzyskiwanych przez nie zasięgów (także w skali międzynarodowej), kampanię reklamową i media własne (klubowe), promocję w miejscu wydarzenia oraz świadczenia dodatkowe zaproponowane przez wykonawcę, czyli poszczególne kluby.
Konkretny zakres współpracy oraz świadczeń wzajemnych określony został w ramach indywidualnych umów pomiędzy POT a danym klubem (w przypadku niepełnego osiągnięcia zamierzonych wskaźników, wynagrodzenie należne obliczane będzie proporcjonalnie do procenta osiągnięcia celu).
W ramach podpisanej umowy na strojach drużyn podczas meczów w europejskich pucharach umieszczone zostało logo "Poland.Travel", będące turystycznym znakiem jakości.
36 klubów, które otrzymały wsparcie, to znaczący wzrost w porównaniu do pierwszej edycji programu sprzed roku. Wówczas pomoc otrzymały tylko cztery: piłkarski mistrz Polski Lech Poznań, który uczestniczył w eliminacjach Ligi Mistrzów i Lidze Konferencji, mistrz kraju siatkarzy ZAKSA Kędzierzyn-Koźle, koszykarska Legia Warszawa, która grała w Lidze Mistrzów FIBA oraz hokejowa Re-Plast Unia Oświęcim.