Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Wildcard, Triple Captain, Free Hit - czym są i jak używać chipów w Fantasy Premier League?

Hubert Nowicki
Czy to właśnie Mohamed Salah będzie twoim potrójnym kapitanem?
Czy to właśnie Mohamed Salah będzie twoim potrójnym kapitanem?Flashscore
Jedną z największych atrakcji Fantasy Premier League w przeciągu całego sezonu są dodatkowe opcje, które z języka angielskiego gracze nazywają po prostu "chipami". W tym tekście wyjaśnię wam na czym polega ich zastosowanie, kiedy możemy ich użyć oraz kiedy opłaca się to zrobić najbardziej.

Celem każdej gry jest mniejsze lub większe wciągnięcie gracza w jej świat. Jednym z najprostszych sposóbów na zrealizowanie tego planu jest dodanie do gry specjalnych opcji, które można wykorzystać w ograniczonym stopniu i można na nich bardzo dużo zyskać. O to własnie postarali się twórcy FPL, którzy po kilku latach zdecydowali się wprowadzić chipy. Doświadczeni gracze są z nimi zaznajomieni od kilku sezonów. 

Wildcard

Podstawowym dodatkiem, który z początku był jedyną taką opcją w grze, jest użycie Wildcarda, czyli "dzikiej karty". Umożliwia ona wykonanie nielimtowanej liczby transferów bez żadnej kary punktowej. W praktyce często jest to po prostu wymiana połowy składu, ponieważ po prostu niewarto wykorzystywać tak mocne narzędzie do wykonania trzech czy czterech transferów. 

Wildcarda należy traktować jako odświeżenie składu, czyli zmienienie nieco taktyki, gdy widzimy, że sytuacja wymyka nam się spod kontroli. Jeżeli zespół, z którego mamy aż trzech zawodników, nie radzi sobie w tym sezonie najlepiej, a dodatkowo dwóch innych piłkarzy wypadło na kilka tygodni z powodu kontuzji, warto przemyśleć użycie tego chipu. 

Należy jednak wziąc pod uwagę, że liczba Wildcardów jest limitowana, a ich użycie jest bardzo cenne. W całym sezonie możemy zdecydować się na niego tylko dwa razy. Pierwszy - do końca grudnia. Drugi - od początku stycznia. Jeżeli jednak nie wykorzystamy pierwszego z nich w określonym czasie, nie przechodzi on na drugą część sezonu, a po prostu go tracimy. 

Kiedy najlepiej go użyć? Nie ma jednej, sprawdzonej taktyki. Najprościej mówiąc - wtedy, gdy gracz czuje, że jest na to odpowiedni moment. Jeżeli już po trzech kolejkach widzisz, że w wakacje wybrałeś skład, który zupełnie nie ma sensu, bo nic się w nim nie sprawdza, nie ma co w tym tkwić - wyrzuć wszystkich i kup tych zawodników, którzy dobrze punktują. 

Jeśli idzie ci dobrze i w grudzień wkracasz z nieużytym Wildcardem, pamiętaj, że jeżeli z niego nie skorzystasz, zmarnuje się. Nie rób więc rewolucji w składzie na siłę, ale zastanów się, czy nie warto skorzystać z opcji wymiany czterech czy pięciu zawodników, by szło ci jeszcze lepiej. 

Aby skorzystać z Wildcarda, wyrzuć ze składu minimum dwóch zawodników, będąc w zakładce "Transfery" i kliknij u góry "Play Wildcard". Wówczas po potwierdzeniu ruchów na rynku, nie zapłacisz za nie punktami. 

Bench Boost

Jest to z pewnością chip, którego użycie jest najtrudniejsze, a moim zdaniem jest to też najgorsza z dodatkowych opcji oferowana przez twórców gry. Polega na tym, że w jednej, wybranej przez ciebie kolejce, uzyskasz punkty od wszystkich 15 zawodników w twojej rotacji. Niezależnie kogo posadzisz na ławce, otrzymasz od niego punkty. 

Oczywiście brzmi to naprawdę solidnie, lecz w praktyce bardzo ciężko wyczuć moment, w którym warto kliknąć aktywację tego chipu. Każdemu zdarzają się sytuacje, w której nagle w ósmej kolejce jeden z twoich  rezerwowych zdobędzie 15 punktów, co jest świetnym wynikiem. Tylko przecież nikt nie wpadłby przed ósmą kolejką na pomysł, by aktywować Bench Boosta, bo nic nie zwiastowało takiego wyskoku punktowego akurat od tego zawodnika. Ponadto, aby aktywacja tego chipa miała sens, najlepiej mieć pewność, że każdy z twoich 15 zawodników wyjdzie na murawę w najbliższej kolejce. 

Kiedy więc najlepiej go użyć? W jednej z podwójnych kolejek. A jeśli jeszcze nie wiesz o czym mówię, zaraz ci to wyjaśnię.

Free Hit

Uważam, że Free Hit jest zdecydowanie najmocniejszym ze wszystkich chipów dostępnych w grze. Najlepiej używać go właśnie w podwójnych kolejkach, które zaraz wytłumaczę. 

W każdym sezonie Premier League zdarzają się bowiem przesunięte mecze. Oprócz niespodziewanych sytuacji, takich jak warunki atmosferyczne, które uniemożliwiają rozegranie spotkania, tradycją jest rozgrywanie dalszych faz Pucharu Anglii w weekendy, w które gra liga. Tym samym zespoły, które grają akurat w pucharze, nie grają tego dnia w lidze, a ich mecz odbywa się po kilku tygodniach pomiędzy weekendami. I wtedy taki zespół ma w FPL dwa mecze w jednej kolejce. 

Jeśli więc przykładowy mecz Manchester City - Everton przełożono na 15 kwietnia (np. środa), to Manchester City w danej kolejce ma mecz ligowy, który rozgrywa w sobotę 11 kwietnia, a także ten przełożony na 15 kwietnia. Warto mieć więc wtedy w swoim składzie zawodników z Manchesteru City i Evertonu (bardziej Manchesteru City), bo zdobędą oni punkty w weekend i w środku tygodnia. 

Wróćmy jednak do Free Hita, który pozwala na darmową wymianę wszystkich zawodników z twojego składu, ale tylko na jedną kolejkę. Po niej twój skład wróci do kształtu, w jakim był przed aktywacją tego chipa. Tym samym warto korzystać z niego w sytuacji, gdy jakieś zespoły mają podwójne kolejki. Można wtedy zbudować skład tylko wokół takich zawodników i znacznie zwiększyć swoją szansę na zdobycie dużej liczby punktów.

Triple Captain

Ostatni chip dostępny w grze jest z kolei zdecydowanie najbardziej widowiskowy. Triple Captain umożliwia nie podwojenie, a potrojenie punktów zdobytych przez twojego kapitana. Należy więc wybrać go ze szczególną starannością. 

Oczywiście w tym przypadku również należy brać pod uwagę podwójne kolejki, które znacznie zwiększają prawdopodobieństwo na zdobycie dużej liczby punktów, ale nie trzeba się rzecz jasna kurczowo trzymać tej zasady. 

Zyski z dobrego użycia Triple Captain mogą być ogromne. Jeśli dajmy na to Erling Haaland strzeli z Nottingham Forest cztery bramki, to w Fantasy Premier League dostanie za taki wyczyn około 21 punktów. Jeśli więc ktoś będzie miał go na kapitanie, otrzyma 42 punkty, ale inny gracz, który użył na tę kolejkę Triple Captaina, dostanie aż 63 oczka. 

Sęk w tym, że trzeba dobrze przeanalizować, kiedy będziemy mogli spodziewać się po jakimś zawodniku tak niewiarygodnego występu. 

Przy używaniu chipów należy też pamiętać, że w jednej kolejce możemy skorzystać z tylko jednego chipa. Tyczy się to także Wildcardów. Gdy zdecydujemy wymienić się przed jakąś kolejką pół zespołu, to nie będziemy mogli od razu wyznaczyć w niej Triple Captaina lub zmobilizować ławkę rezerwowych w postaci Bench Boosta. 

Wil jij jouw toestemming voor het tonen van reclames voor weddenschappen intrekken?
Ja, verander instellingen