Na mazurskich szutrach Rovanpera zastąpi Ogiera w Rajdzie Polski
Ośmiokrotny mistrz świata Ogier był na liście startowej, ale we wtorek podczas zapoznania z trasą w rejonie Gołdapi miał groźną "przygodę". Prowadzony przez Ogiera samochód cywilny zderzył się z innym pojazdem. Życie uczestników wypadku nie było zagrożone, ale uskarżającego się na ból kręgosłupa Francuza oraz kobietę kierującą drugim z pojazdów przetransportowano śmigłowcami Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na badania do szpitali.
Z kolei pilota Ogiera Vincenta Landaisa i pasażerkę uczestniczącą w zdarzeniu na badania zabrały karetki pogotowia. Landais już we wtorek opuścił szpital. Szczegółowe badania nie wykazały u nikogo żadnych poważnych urazów.
Jednak we wtorek wieczorem, gdy okazało się, że Ogier nie będzie mógł jednak wystartować, team Toyoty wezwał do Mikołajek w trybie pilnym aktualnego mistrza świata Rovanperę. Fin, podobnie jak Ogier nie ma w programie sezonu udziału we wszystkich rundach cyklu, startuje tylko w wybranych. W Mikołajkach wcześniej startu nie planował.
Rovanpera w czwartek praktycznie wystartuje "z marszu", bez treningu. Zapoznanie z trasą Fin rozpocznie w środę, zakończy dopiero w czwartek między odcinkiem testowym i ceremonią startu. Dla 23-letniego Fina będzie to debiut na mazurskich szutrach.
Pochodzący z Jyvaskyla kierowca ma na koncie 68 startów w rundach mistrzostw świata, w tym 48 za kierownicą samochodów najwyższej kategorii (WRC, a następnie Rally1). Fin zadebiutował w WRC w 2017 roku, podczas Rajdu Walii, mając zaledwie 17 lat i 25 dni. Łącznie odniósł dwanaście zwycięstw w rundach WRC. Pierwszy triumf zapisał na swoje konto w 2021 roku w Rajdzie Estonii. Mistrzem świata został w sezonach 2022 i 2023.
Na liście startowej przedstawionej przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA) są wszyscy kierowcy ze światowej czołówki. Osiem załóg pojedzie samochodami najwyższej kategorii Rally1. Po trzy wystawią ekipy Toyoty i Hyundaia, a dwie M-Sport Ford WRT.
Barwy Toyoty Gazoo Racing WRT będą reprezentować obrońca tytułu Kalle Rovanpera, Brytyjczyk Elfyn Evans i Japończyk Takamoto Katsuta (wszyscy Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid). W ekipie Hyundai Shell Mobis WRT znaleźli się lider cyklu Belg Thierry Neuville, Estończyk Ott Tanak, zwycięzca poprzedniej rundy na Sardynii i Norweg Andreas Mikkelsen (wszyscy Hyundai i20 N Rally1 Hybrid), natomiast zespół M-Sport Ford WRT wystawia Francuza Adriena Fourmaux i urodzonego w Luksemburgu Gregoire'a Munstera (obaj Puma Rally1 Hybrid).
W Mikołajkach 23 załogi, wśród nich Kajetan Kajetanowicz i Mikołaj Marczyk, pojadą samochodami w kategorii WRC2. W sumie na liście zgłoszeń są 44 załogi reprezentujące 23 kraje.
Najwięcej - trzy zwycięstwa w Rajdzie Polski ma w dorobku Kajetanowicz. Jak sam przyznał, wygrywał jednak wtedy, gdy impreza nie była rundą WRC tylko mistrzostw Europy.
Ogier startował na Mazurach czterokrotnie i dwa razy stawał na najwyższym stopniu podium (2014, 2015). Po jednym triumfie mają na koncie Neuville (2017) oraz Mikkelsen (2016). Największym pechowcem imprezy jest Tanak, który trzykrotnie był bliski końcowego sukcesu, ale jeszcze nigdy to mu się nie udało.
Katsuta i Fourmaux zadebiutują na odcinkach specjalnych wśród mazurskich jezior i lasów. 25-letni Munster startował już w Rajdzie Polski dwukrotnie (2019, 2021), ale nie w samochodzie najwyższej klasy Rally1.
Po jednym zwycięstwie w polskim klasyku mają w swojej kolekcji Marczyk (2022), Rosjanin Nikołaj Griazin (2018) oraz Łotysz Martins Sesks (2023), ale rekordzistą jest Kajetan Kajetanowicz, który triumfował w Mikołajkach już trzykrotnie (2010, 2011, 2013).
Organizatorzy przygotowali 19 odcinków specjalnych o łącznej długości 304 km. Wraz z dojazdami cała trasa ma 1375 km.
W czwartek 27 czerwca rano odbędzie się odcinek testowy - Lubiewo (5,1 km). Tego samego dnia, po ceremonii startu na rynku w Mikołajkach zostanie rozegrany pierwszy odcinek specjalny na torze Mikołajki (2,5 km).
W piątek z serwisu pierwsze załogi wyjadą już o 6 rano. Zaplanowano siedem odcinków, trzy dwukrotnie pokonywane. Na start pierwszego Stańczyki (29,2 km) kierowcy będą musieli przejechać ponad 130 km. Piątkową pętlę uzupełnią próby Wieliczki (12,9 km) oraz Olecko (13,2 km). Dzień zakończy się na torze w Mikołajkach.
Również siedem prób (po trzy dwukrotnie pokonywane) zaplanowano na sobotę. Na początek Świętajno (18,5 km), później Gołdap (19,9 km) i Czarne (22,4 km). Przed powrotem do strefy serwisowej kierowców ponownie czeka próba na torze.
Rywalizację zamkną cztery odcinki niedzielne. Dwa razy kierowcy przejadą OS-y Gmina Mrągowo (20,8 km) i Mikołajki (11,2 km) z metą na torze.
Światowa czołówka po siedmiu latach ponownie zagości na Mazurach. Umowa na organizację rundy jest podpisana na rok.
W kat. WRC2 pojadą Kajetan Kajetanowicz i Mikołaj Marczyk (obaj Skoda Fabia RS Rally2). Kajetanowicz jest aktualnym mistrzem świata WRC2 Challenger.
"Wspaniale będzie znów wystartować w polskiej rundzie, przed naszą publicznością. Już teraz panuje tu gorąca atmosfera, a podczas samego rajdu mnóstwo kibiców na pewno będzie dodawać nam skrzydeł i też trochę odwagi, bo trzeba być odważnym na tych odcinkach specjalnych. Rajd Polski jest bardzo szybki, od początku prawa noga musi być tu wyprostowana. Mam nadzieję, że znaleźliśmy właściwe ustawienia na testach. Cieszę się, że tutaj jestem i mam nadzieję, że kibice również będą cieszyć się moją jazdą" - powiedział Kajetanowicz.
W klasyfikacji mistrzostw świata po sześciu rundach liderem jest Neuville z dorobkiem 122 pkt. Na drugiej pozycji plasują się Tanak i Evans - obaj po 104 pkt.