Wiele zespołów F1 kontaktuje się z Hondą w sprawie partnerstwa na 2026 r.
Honda ma umowę na budowę silników w Japonii dla ekipy mistrzów świata - Red Bulla - i siostrzanego zespołu AlphaTauri, jednak kontrakt zakończy się w 2025 roku.
Red Bull założył własną firmę zajmującą się układami napędowymi w Milton Keynes i w tym miesiącu ogłosił nowe partnerstwo z Fordem od 2026 roku.
Honda, która oficjalnie wycofała się z Formuły 1 po tym, jak w 2021 roku zapewniła podwójnemu mistrzowi świata Maksowi Verstappenowi tytuł mistrza świata w barwach Red Bulla, została zarejestrowana jako jeden z sześciu dostawców jednostek napędowych w latach 2026-30.
"Po dokonaniu rejestracji skontaktowało się z nami wiele zespołów Formuły 1" – powiedział dziennikarzom prezes Honda Racing Corporation, Koji Watanabe, podczas briefingu Zoom z centrali Sakura w poniedziałek.
"Na razie chcielibyśmy bacznie obserwować, dokąd zmierza Formuła 1 i po prostu zobaczyć, jak sprawy się potoczą" - dodał.
"Na razie nie mamy żadnych konkretnych decyzji, czy wrócimy do Formuły 1".
"Ale… myślimy, że bycie częścią Formuły 1 pomoże nam w rozwoju technologicznym. Więc to jest miejsce, w którym jesteśmy".
Watanabe powiedział, że przyszły kierunek Formuły 1 jest zgodny z celem Hondy, jakim jest neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla i zwiększona elektryfikacja.
"Dlatego zdecydowaliśmy się zarejestrować jako producent jednostki napędowej" - wyjaśnił. "Jesteśmy ciekawi, dokąd zmierza Formuła 1 i jak to będzie wyglądać po większej elektryfikacji".
Paliwa Zrównoważone
Następna generacja silników Formuły 1 zachowa wysokoobrotowe silniki V6 o pojemności 1,6 litra, ale ze znacznie większą mocą elektryczną i w 100% zrównoważonymi paliwami. Celem jest również neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 r.
Jednostka napędowa w pojazdach Red Bulla będzie miała dodaną nazwę japońskiego producenta samochodów, więc zmienia się z RBPT na Honda RBPT.
Tetsushi Kakuda, lider projektu F1 Hondy i główny inżynier wykonawczy, powiedział dziennikarzom, że firma pracowała nad rozwiązaniem problemów z niezawodnością na rok 2023.
Verstappen wygrał 15 z 22 wyścigów w zeszłym sezonie, a Red Bull w sumie 17, jednak holenderski kierowca wycofał się z dwóch z pierwszych trzech rund.
"Uważam, że w zeszłym roku wszyscy producenci jednostek napędowych traktowali priorytetowo osiągi w swoich projektach, podobnie jak my" - powiedział Kakuda. "Dołożyliśmy wszelkich starań, aby odzyskać osiągi utracone z powodu paliwa E10 wprowadzonego zmianą regulaminu".
"Jednak wewnętrzne obciążenie silnika znacznie wzrosło w porównaniu z poprzednim rokiem, a niezawodność została poważnie zagrożona. W rezultacie w sezonie 2022 pojawiło się kilka problemów".
Dodał również, że Honda jeszcze bardziej zoptymalizowała kontrolę i zarządzanie energią oraz współpracowała z dostawcami w celu poprawy precyzji montażu części i jednostki napędowej.
Yasuaki Asaki, dyrektor generalny działu rozwoju wyścigów samochodowych Hondy, ogłosił, że z końcem marca przejdzie na emeryturę.